diumenge, 5 de gener del 2020

BÚGER- PUIG DE SANTA MAGDALENA

12-01-2020   DE BÚGER AL PUIG DE SANTA MAGDALENA(INCA)
FITXA TÈCNICA
Distància aproximada: uns 10km
Altura màxima: 307m
Ruta circular: no
Temps total: unes 3 h
Dificultat: 2/ 5 fàcil
Ruta: Búger, Pont de Binissetí, Pou dels Porquers, puig i creu del Minyó, Oratori de Santa Magdalena, Creuer de la carretera Vella de Sa Pobla (Inca)

El nostre objectiu d'avui és el Puig de Santa Magdalena sortint des de Búger. Partirem de la plaça de la Constitució,  Camí des Pous fins a la finca de Binissati on girarem a la dreta per prendre el Camí Vell de Búger. Quan  arribem a l'encreuament amb la carretera de Santa Magdalena prendrem aquesta per l'esquerra. Aquí comença amb una pujada suau que després s'accentua quan agafem  el camí que va travessant la carretera.
Abans de pujar a l'oratori de Santa Magdalena (287 m), que se situa a l'esquerra segons la nostra posició d'arribada, visitarem el puig de la Minyó (307 m) i la seva creu.
La creu de la Minyó data de 1901 i ha patit en diverses ocasions la ira dels llamps, el que ha obligat a reconstruir-la. El conjunt es troba actualment  deteriorat.
I finalment arribarem a l’esplanada del  santuari de Santa Magdalena. Aquesta esplanada la presideix la façana de l'oratori, de la casa dels donats i de la casa d 'Exercicis. Es diu que el santuari es va construir poc després de la conquesta de Jaume I. Ja en 1240 un document notarial es refereix a la capella de Santa Magdalena. En 1491 es va fundar-hi un monestir de monges franciscanes, fins que es van traslladar a s'Esgleieta i posteriorment a l'Olivar, a Palma. Al convent, anys després, en 1530, es van instal·lar les Jerònimes. Va ser per poc temps, perquè quatre anys després es van traslladar al convent de Sant Bartomeu d'Inca. Al segle XVI va funcionar al puig de Santa Magdalena una escola de Gramàtica. A la fi de segle XIV es van fer allà importants reformes i la nova església va ser inaugurada pel bisbe Pere J. Campins. Entre 1931 i 1985 va estar sota la custòdia dels ermitans de la congregació de Sant Pau i Sant Antoni. Des de 1985 hi ha donats que s'encarreguen de mantenir les instal·lacions.
La vista des del puig de Santa Magdalena és molt bella: es veu el pla, l'Albufera, sa Pobla i Muró, el cap de Pinar,  Ferrutx i els colls d'Artà, el puig de Bonany, Sant Salvador, Randa, la mar i els contraforts de la Serra.